Ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία, οι υψηλές τιμές ενέργειας και καυσίμων και οι επιπτώσεις της κινεζικής πολιτικής για το κορωνοϊό κράτησαν απασχολημένο τον κλάδο μεταφορών και logistics το 2022 και εμπόδισαν αισθητά τις συναλλαγές στον κλάδο: Μεταξύ Ιανουαρίου και Δεκεμβρίου 2022, οι συμφωνίες Δραστηριότητες μειώθηκαν κατά 19 τοις εκατό το χρόνο -σε χρόνο. Αυτό καθορίστηκε από την ελεγκτική και συμβουλευτική εταιρεία PwC Γερμανίας ως μέρος του "Transport & Logistics Barometer", το οποίο η εταιρεία χρησιμοποιεί κάθε έξι μήνες, μαζί με την παγκόσμια εταιρεία συμβούλων στρατηγικής Strategy&, για να παρακολουθεί τις τρέχουσες εξελίξεις, συγχωνεύσεις και εξαγορές (M&A). κοινές επιχειρήσεις και στρατηγικές συμμαχίες στον κλάδο των μεταφορών και της εφοδιαστικής.
261 δραστηριότητες συγχωνεύσεων και εξαγορών
Σύμφωνα με δελτίο τύπου της εταιρείας συμβούλων με έδρα τη Γερμανία στη Φρανκφούρτη του Μάιν, ανακοινώθηκαν συνολικά 261 συγχωνεύσεις και εξαγορές αξίας άνω των 50 εκατομμυρίων ευρώ στον παγκόσμιο τομέα μεταφορών και logistics το 2022 (2021: 323). . Η δραστηριότητα των συμφωνιών είναι επομένως κάτω από τον μέσο όρο της πενταετίας των 270 συμφωνιών ετησίως. Ο όγκος των συναλλαγών μειώθηκε επίσης το 2022, με τη συνολική αξία των συναλλαγών να φτάνει τα 181,3 δισεκατομμύρια δολάρια (2021: 214,1 δισεκατομμύρια δολάρια). Σύμφωνα με την PwC, καταγράφηκαν 32 mega deals με όγκο μεγαλύτερο από ένα δισεκατομμύριο δολάρια ΗΠΑ (προηγούμενο έτος: 47).
«Ακόμη και η βιομηχανία μεταφορών και logistics δεν γλίτωσε από τις πολλαπλές κρίσεις και την τεταμένη μακροοικονομική κατάσταση το 2022. Ειδικότερα, οι τιμές των καυσίμων, οι επιπτώσεις της κινεζικής πολιτικής για τον Covid και οι συνέπειες του ρωσικού επιθετικού πολέμου στην Ουκρανία προκάλεσαν προβλήματα στις εταιρείες του κλάδου, ειδικά από την πλευρά του κόστους», σχολιάζει ο Ingo Bauer, Επικεφαλής Μεταφορών, Logistics και Τουρισμός στην PwC Γερμανίας.
Από αυτή την άποψη, η πτώση των συγχωνεύσεων και των εξαγορών δεν προκαλεί έκπληξη, διότι οι συμφωνίες αναπτύσσονται συνήθως παράλληλα με τη συνολική οικονομική κατάσταση. Η μείωση των συγχωνεύσεων και των εξαγορών έγινε αισθητή σε κάθε περιοχή του κόσμου εκτός από την Αφρική. Σύμφωνα με ειδικούς της PwC, το ενδιαφέρον για τις εταιρείες μεταφορών και logistics στην αφρικανική ήπειρο αυξάνεται, αν και σε χαμηλό επίπεδο. Οι συναλλαγές με εταιρείες-στόχους στην αμερικανική ήπειρο σημείωσαν τη μεγαλύτερη πτώση. Οι δραστηριότητες συγχωνεύσεων και εξαγορών με κινεζικές εταιρείες επίσης μειώθηκαν ελαφρά. Ενώ εταιρείες από το Μέσο Βασίλειο συμμετείχαν σε κατά μέσο όρο κάθε τέταρτη συμφωνία πριν από λίγα χρόνια, το ποσοστό αυτό έχει πλέον μειωθεί σε λιγότερο από 20 τοις εκατό. Ξένοι επενδυτές συμμετείχαν μόνο σε τρεις συμφωνίες στην Κίνα.
«Όλο και περισσότερες εταιρείες δοκιμάζουν τις στρατηγικές προμήθειας και τις αλυσίδες εφοδιασμού τους και εξερευνούν νέες αγορές πέρα από την Κίνα. Ως αποτέλεσμα, η κυκλοφορία των εμπορευμάτων μπορεί να αλλάξει. Ως μεταγενέστερος κλάδος, ο τομέας των μεταφορών και της εφοδιαστικής πρέπει να ευθυγραμμιστεί με τους πελάτες του και να ανταποκριθεί στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις με ευέλικτες διαδρομές και υπηρεσίες», εξηγεί ο Bauer.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι επενδυτές το περασμένο έτος στόχευσαν κυρίως τα logistics και τις μεταφορές φορτηγών: το 44 τοις εκατό όλων των ανακοινωθέντων συμφωνιών αφορούσαν αυτόν τον υποτομέα. Ιδιαίτερα μεγάλη ζήτηση είχαν επίσης προορισμοί υποδομής, όπως λιμάνια ή δρόμοι. Αυτά αντιπροσώπευαν σχεδόν το ένα τέταρτο των δραστηριοτήτων των συμφωνιών (προηγούμενο έτος: 17 τοις εκατό).
«Το ενδιαφέρον για στόχους υποδομής, όπως λιμάνια ή διαδρομές μεταφορών αυξάνεται, ιδιαίτερα μεταξύ των στρατηγικών επενδυτών. Με τη συμμετοχή τους στην κεντρική υποδομή, θέλουν να διατηρήσουν τη θέση τους στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού», λέει ο Δρ. André Wortmann, Partner και Coordinator Transport & Logistics Deals στην PwC Europe.
Ο ειδικός της PwC παρατηρεί επίσης ότι η συμμετοχή στρατηγικών επενδυτών σε συμφωνίες συνεχίζει να αυξάνεται -το 2022 ήταν 52 τοις εκατό (2021: 44 τοις εκατό) - ενώ οι χρηματοοικονομικοί επενδυτές μειώνονται αισθητά λόγω της αύξησης των επιτοκίων. Πέρυσι, οι επενδυτές ιδιωτικών μετοχών συμμετείχαν μόνο στο 48 τοις εκατό των συμφωνιών (2021: 56 τοις εκατό). Σύμφωνα με την PwC, ωστόσο, οι στρατηγικοί επενδυτές συμμετέχουν γενικά σε συμφωνίες που έχουν μικρότερη αξία από τους χρηματοοικονομικούς επενδυτές. Οι εταιρείες μεταφορών και logistics, ειδικά οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, χρησιμοποιούν εξαγορές το 2022 για να επεκτείνουν τη βασική τους δραστηριότητα και να αποκτήσουν μεγαλύτερη διαφάνεια και έλεγχο στις παγκόσμιες αλυσίδες αξίας.
«Χάρη στις υψηλές τιμές ναύλων και ναύλωσης στον απόηχο της πανδημίας, πολλές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν οικονομικά αποθέματα που τώρα επενδύουν σε νέα πλοία, διαφοροποιούν τα χαρτοφυλάκια τους και βελτιστοποιούν τη διαχείριση της εφοδιαστικής τους αλυσίδας», συνοψίζει ο Wortmann.
Ωστόσο, η τρέχουσα πτώση των ναύλων και η αύξηση της χωρητικότητας είναι πιθανό να περιορίσουν τις φιλόδοξες στρατηγικές επέκτασης των ναυτιλιακών εταιρειών. Ο Wortmann βλέπει έναν άλλο παράγοντα που έχει σημαντικό αντίκτυπο στη μελλοντική βιωσιμότητα των εταιρειών μεταφορών - ανεξάρτητα από το αν ειδικεύονται σε θαλάσσιες, αεροπορικές ή χερσαίες διαδρομές: την έλλειψη ειδικευμένων εργαζομένων. Εάν οι εταιρείες δεν λάβουν αντίμετρα, οι μισές θέσεις για οδηγούς φορτηγών θα μπορούσαν σύντομα να παραμείνουν κενές.
Δεν μπορεί να αποκλειστεί η παγκόσμια ύφεση
Κοιτάζοντας το 2023, οι ειδικοί της PwC πιστεύουν ότι ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης παραμένει υψηλός. Για τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση, αναμένουν ανάπτυξη μόλις 0,5%. Σύμφωνα με τον Ingo Bauer, το υψηλό κόστος των καυσίμων, ο πληθωρισμός και η επιδείνωση της έλλειψης ειδικευμένων εργαζομένων αντιπροσωπεύουν τους μεγαλύτερους κινδύνους, οι οποίοι θα διασφαλίσουν τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα τους επόμενους μήνες. Επιπλέον, μετά την εγκατάλειψη της στρατηγικής μηδενικού Covid, οι αριθμοί του κορωνοϊού στην Κίνα θα μπορούσαν να εκραγούν και να έχουν ανανεωμένες συνέπειες για τις παγκόσμιες αλυσίδες μεταφορών:
«Ο ακριβής αντίκτυπος αυτών των κινδύνων στον τομέα των μεταφορών και της εφοδιαστικής είναι δύσκολο να προβλεφθεί».
Είναι αισιόδοξο ότι οι εταιρείες έδειξαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας ότι μπορούν να διαδραματίσουν κεντρικό ρόλο σε έναν παγκοσμιοποιημένο κόσμο και, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, μπορούν επίσης να επωφεληθούν από τις διαταραχές που προκαλούνται από την κρίση - για παράδειγμα στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων ή την έκρηξη δεμάτων που προκλήθηκε από την πανδημία .
«Υποθέτουμε ότι οι εταιρείες μεταφορών και logistics θα συνεχίσουν να πραγματοποιούν συγχωνεύσεις και εξαγορές το 2023 προκειμένου να διαφοροποιήσουν τους κινδύνους, να κάνουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους πιο ανθεκτικές και να επεκτείνουν τα δικά τους χαρτοφυλάκια», λέει ο Bauer.
Από την άποψή του, προορισμοί από τις κρίσιμες υποδομές όπως λιμάνια και τερματικά, αλλά και αποθήκες, θα πρέπει να γίνουν πιο ελκυστικοί.
https://transport-online.de/news/uebernahmen-zahlen-im-transport-und-logistikbereich-sanken-2022-80297.html
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου